Działania związane z zachowaniem tradycji i historii kolei oraz propagujące wiedzę o kolejnictwie są niezwykle ważne - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Wspieramy tę działalność, przekazując zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Wysłużony sprzęt zyskuje drugie, nie mniej ważne, życie i pomaga przyszłym pokoleniom poznać historię kolei.
Regularnie przekazujemy darowizny instytucjom, które utrzymują zabytkowe połączenia lub gromadzą przedmioty informujące o historii kolei - dodaje Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Współpracujemy też ze szkołami, a przekazywany sprzęt ułatwia naukę i przygotowanie przyszłych kolejarzy. Taki charakter mają obecne darowizny dla kolei wąskotorowej w Rogowie i Technikum Kolejowego w Bydgoszczy.
Elementy torów to już kolejna darowizna od PLK SA dla rogowskiej kolei. W poprzednich latach organizacja otrzymała m.in. kształtową tarczę zaporową i rogatki mechaniczne. Wybudowana w 1915 roku kolej jest najdłuższą czynną wąskotorówką w Polsce. W 2022 roku kolej przewiozła przeszło 18 tys. pasażerów.
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei. W tym roku PLK m.in. Muzeum Lwowa i Kresów Wschodnich w Kuklówce Radziejowickiej koło Grodziska Mazowieckiego otrzymało 30 metrów toru. Do 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej trafił tory zdemontowane podczas modernizacji linii Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer. Nieużywane elementy są dobrym materiałem do szkoleń saperów.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?