Dzisiaj ruszła maszyna drążąca tunel pod Łodzią. Prace mają potrwać dwa lata

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Punktualnie o godzinie 10.30 w komorze startowej przy ul. Odolanowskiej uruchomiono maszynę TBM (Tunnel Boring Machine). Nadano jej uroczyście imię Święta Katarzyna. To jedna z dwóch maszyn tunelowych, jakie będą pracowały w Łodzi. Jej tarcza skrawająca ma ponad 13 metrów średnicy. Dziennie będzie pokonywać od 10 do 12 metrów nie tylko kopiąc tunel, ale od razu go betonując.

Tunel średnicowy w Łodzi

Trasa tunelu z rejonu Kozin będzie wiodła pod ulicą Drewnowską, Ogrodową, Gdańską, Legionów, Wólczańską, pod skrzyżowaniem alei Kościuszki z ulicą Zieloną i dalej pod Piotrkowską, Sienkiewicza do dworca Łódź Fabryczna. Budowa tunelu ma potrwać dwa lata.

Mniejsza tarcza, nazwana Świętą Faustyną na cześć patronki Łodzi, rozpocznie pracę z komory startowej usytuowanej u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza. Maszyna jest już niemal gotowa, prace ruszą za kilka tygodni. Ma ona około 8 metrów średnicy, a jej zadaniem będzie budowa mniejszych, jednotorowych tuneli łącznikowych, które wyprowadzą poszczególne tory na powierzchnię ziemi.

Część z nich zostanie skierowana w stronę Łodzi Kaliskiej, a część w kierunku Łodzi Żabieniec. Dzięki temu pociągi kursujące przez tunel będą mogły kursować zarówno w kierunku Wrocławia przez Pabianice, Sieradz, jak i Poznania, Gdańska, Szczecina, Kołobrzegu, Świnoujścia, Słupska i Olsztyna przez Zgierz i Kutno.

Budowa tunelu w Łodzi to historyczny moment dla polskiej kolei. Dzięki tej inwestycji połączone zostaną niespójne dotąd systemy kolejowe, jakie odziedziczyliśmy po zaborcach. Łódź Fabryczna była stacją powiązaną z kolejami carskimi, a Łódź Kaliska z kolej była częścią kolei pruskich. Przez 120 lat tych dwóch dworców nie udało się zintegrować, stąd problemy z brakiem jednego, głównego dworca w Łodzi oraz z przejazdem pociągów dalekobieżnych przez miasto.

Tunel średnicowy - prawie jak metro

Tunel pozwoli także na poprawę komunikacji w samej Łodzi. Mają nim kursować co kilka minut pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, dzięki czemu uzyskamy tzw. małe metro. Komunikacja pomiędzy Radogoszczem, Żabieńcem, Retkinią, Widzewem a centrum miasta będzie szybka i wygodna jak nigdy. W tunelu pojawią się trzy nowe, podziemne przystanki, pozwalające na dojazd w różne punkty miasta. Będą to Łódź Koziny u zbiegu ulic Kasprzaka i Drewnowskiej, Łódź Polesie zlokalizowana w okolicach Manufaktury oraz Łódź Śródmieście w rejonie alei Kościuszki i Zielonej.

Prace ziemne wykonywać będzie ogromny kret o średnicy ponad 13 metrów, który będzie miał do przekopania około dwukilometrowy odcinek od Kozin do końca torów na Dworcu Fabrycznym.

Będzie on nie tylko kopał tunel, ale także od razu usuwał urobek na powierzchnię, wzmacniał wykop płynnym betonem i utwardzał dolna płytę, na której zamontowane zostaną tory.

Mobilnych ołtarzy jednak nie będzie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie